parentnik.pl

Bóle kręgosłupa w ciąży

Strasznie mnie dziś od rana boli kręgosłup. Właściwie to bolało mnie już wczoraj, ale w ciągu dnia przeszło. A dzisiaj boli cały dzień i tylko doraźnie pomaga mi zrobienie kociego grzebietu, tudzież wypięcie tyłka i trwanie przez chwilę w takiej pozycji. Dobrze, że mam ten komfort, że mogę ten czas spędzić w domu, nie wyobrażam sobie takich wygibasów gdybym pracowała gdzieś w biurze 😛

Tak czy inaczej – boooli 🙁 Asia powiedziała dziś, że to ta „czarna strona brzucha”… Cóż, może faktycznie powinnam się zacząć przyzwyczajać również do takich atrakcji. Ale póki co, wypróbuję różne sposoby na poradzenie sobie z tymi dolegliwościami i może chociaż jeden okaże się skuteczny 🙂

Sposoby łagodzenia bóli kręgosłupa w ciąży:

– dobrym sposobem jest ciepła (36 stopni) kąpiel w wannie, lub przynajmniej ciepły prysznic, który pomoże rozluźnić mięśnie

– można poprosić partnera o masaż (pamiętając aby nie leżeć na brzuchu, tylko na boku) lub

– położyć się na plecach i ułożyć nogi powyżej tułowia (np. na kilku poduszkach)

– najlepszą pozycją do snu jest pozycja na boku (lewym oczywiście 😉 ) z nogą znajdującą się wyżej zgiętą w kolanie (można pod nią podłożyć poduszkę) – odciąża kręgosłup i ułatwia oddychanie

– nie należy gwałtownie wstawać z łóżka i w ogóle najlepiej unikać gwałtownych ruchów, biegów i intensywnego, szybkiego marszu

– warto zrezygnować  z wysokich obcasów – optymalna wysokość to 1,5 cm

– w czasie siedzenia należy zapewnić plecom solidne podparcie, nie siadać na brzegu krzesła, a stopy umieścić wyżej (np. na podnóżku), aby kolana znalazły się powyżej bioder. Pod plecy można podłożyć specjalną poduszkę. Warto również często zmieniać pozycję, ponieważ siedzenie w bezruchu powoduje ucisk na macicę i bolesne napięcie mięśni

– nie należy siedzieć „z nogą na nogę” , ponieważ zaburza to krążenie, obciąża kręgosłup i nasila ból

– stojąc należy co jakiś czas przenosić ciężar ciała z nogi na nogę, bądź na przemian umieszczać jedną nogę nieco wyżej (np. na niskim stołeczku), co zapobiega nadmiernemu obciążeniu mięśni krzyża

– podnosząc coś ciężkiego należy stanąć w lekkim rozkroku, ugiąć kolana nie zginając się w pasie i podnosząc używać mięśni ramion i nóg, a nie pleców.

– podobno pomaga również rozciąganie się i swobodne ruchy, które wypychają miednicę do przodu – krążenia bioder (wolno ale obszernie), kołysanie biodrami na boki, przenoszenie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą z lekkim ugięciem kolan

– inne ćwiczenia (wszystkie należy wykonywać na siedząco) – skręty tułowia, skłony boczne, wymachy i krążenia ramion, wymachy rąk ściągające łopatki

– ciepły (ale nie gorący!) termofor przykładany do pleców (aczkolwiek to dość kontrowersyjny sposób, część lekarzy w ogóle nie zaleca jakichkolwiek ciepłych okładów w ciąży)

UWAGA! Natychmiastowej porady lekarskiej wymagają:

– uczucie osłabienia lub utraty czucia w nogach bądź w okolicy miednicy

– drętwienie okolicy pachwinowej

– drętwienie i/lub ostry ból w łydkach

– ból odczuwany w okolicy spojenia łonowego

– bardzo silny i nagły ból pleców

– brak koordynacji ruchów

– towarzysząca bólowi gorączka, nudności, bóle pod żebrami, krew w moczu